Södra Länken

Södra Länken

Södra länken eller riksväg 75, är en stadsmotorväg mellan Essingeleden (E4/E20), Stockholm, och Värmdöleden (länsväg 222), Nacka.

Södra länken är 6 kilometer lång varav 4,6 kilometer går i tunnel. Tunneln är Sveriges längsta vägtunnel, och var Europas längsta stadsmotorvägstunnel fram till 2007 när den ombyggda stadsmotorvägen M-30 i Madrid öppnade. Tunneln har i varje riktning två genomgående filer, men mellan vissa på- och avfarter finns additionskörfält vilket gör att tunneln som bredast är 4 filer per riktning. Vägen invigdes den 24 oktober 2004, med öppnandet av Årstatunneln. Inne i tunneln är det skyltat riksväg 75. Högsta tillåtna hastighet är 70 kilometer i timmen och högsta tillåtna fordonshöjd är 4,5 meter. Som en orienteringshjälp i tunneln har samtliga avfarter utformats på ett individuellt, konstnärligt sätt. Södra länken är en del av Stockholms framtida ringled.

Södra Länken förbinder Essingeleden i väster med Värmdöleden i öster. Förbindelsens totala längd är cirka sex kilometer. Projektet inleddes hösten 1998 och Södra Länken öppnades för trafik 2004. Cirka 4,5 kilometer av förbindelsen är förlagd under jord i bergtunnlar. Tunnlarna sträcker sig från Årsta partihallar, under Årsta, Johanneshov och Hammarbyhöjden, via en bro över Sickla kanal och vidare i tunnlar till Värmdöleden.

Södra Länken kommer att avlasta trafiken i Stockholms innerstad och de södra förorterna. Årstafältet omvandlas till en stor, bilfri stadspark och på Huddingevägen genom Årsta beräknas trafiken minska med cirka tre fjärdedelar.